Og måske kan du få betalt via Omstillingsfonden. Tjek det ud her!
Ikke mindst det område, der handler om, hvordan dine medarbejdere udviser kvalitet i praksis og i adfærd. Men er du opmærksom på de faldgruber, du skal styre udenom, når du vil sikre, at dine medarbejdere leverer den kvalitet, du forventer?
Ledelsesrådgiver Mie Heinfelt, der står bag kurset Sådan leder du på kvalitet, giver her sit bud på 5 faldgruber, du skal undgå, når du leder på kvalitet.
Både nye og erfarne ledere falder i dem. Gør du mon også?
Overlader du til dine medarbejdere selv at definere kvalitet? For så efterfølgende at irettesætte dem, hvis de udviser en adfærd, du ikke mener er kvalitet?
Så er du allerede røget i denne faldgrube!
Forhåbentlig er det ikke tilfældet. For det kan have disse kedelige konsekvenser, hvis du forventer, at dine medarbejdere kan læse dine tanker:
Og måske allerværst for dig …
Med andre ord … dine medarbejdere kan ikke læse dine tanker. Så sørg for at præcisere og dele dine forventninger til kvalitet, så de ved præcist, hvad de bliver målt på.
Du ved, hvad du vil have. Og du siger det egentlig også. Men i overordnede termer. Fordi du frygter, at dine medarbejdere vil opleve dig som banal og styrende, hvis du går i detaljer.
Men faren ved at tale i overordnede termer er, at det bliver for upræcist – og dermed uklart. Gå derfor gerne i detaljer og præcisér med eksempler, når du sætter ord på dine forventninger til kvalitet. Det giver dine medarbejdere klarhed – og en ramme, de kan slappe af i.
Som leder er du ansvarlig for at definere og sætte rammerne for den kvalitet, du ønsker, at dine medarbejdere udviser i praksis og adfærd. Men er din forståelse af kvalitet den endegyldige sandhed?
Næppe! Og det er en faldgrube at tro, det er. Det er trods alt dine medarbejdere, der ‘skaber’ kvaliteten gennem deres arbejde og adfærd. Vær derfor åben for at blive udfordret på din kvalitetsforståelse. Drøft den med dine medarbejdere – og inddrag dem løbende i udviklingen af den.
Det handler naturligvis om at finde en balance. Som leder er du trods alt den, der sætter retningen. Men er du fastlåst i dit syn på kvalitet uden at være lydhør overfor dine medarbejdere, som jo skal realisere den i praksis, risikerer du at distancere dig fra dem og underminere deres følgeskab.
Spørgsmålet er … hvordan inddrager du så dine medarbejdere i arbejdet med at definere kvalitet? Et oplagt sted at starte er at dykke ned i kurset Sådan leder du på kvalitet, der netop indeholder en guide til at skabe fælles kvalitetsforståelse sammen med dine medarbejdere.
Er du berøringsangst i forhold til at følge op på den kvalitet, du ser? Sorry, men det dur simpelthen ikke. Af flere årsager:
Hvis du er berøringsangst, overser du måske, at en medarbejder ikke leverer den kvalitet, du forventer, FØR du modtager en kundeklage eller på anden vis bliver konfronteret med konsekvenserne af din ‘uholdbare tilgang’.
Eller måske spotter du det, men tør ikke konfrontere medarbejderen direkte. Du forsøger i stedet at pakke tingene ind og overlade det til vedkommende selv at regne ud, at du er utilfreds. Det er IKKE måden at gøre det på. For som nævnt er dine medarbejdere ikke tankelæsere – og kan derfor næppe afkode, hvad der ligger bag din utilfredshed, før du siger det klart og tydeligt.
Det er en faldgrube at tro, at når først du har drøftet kvalitet med dine medarbejdere og meldt rammen ud, så bliver det automatisk ført ud i livet – og du behøver ikke at bruge mere tid på det.
For at lede på og sikre kvalitet er ikke (og må aldrig blive) en ‘set and forget’-diciplin. Du er nødt til at følge med i, hvordan dine medarbejdere udviser kvalitet i praksis og i adfærd. De er selvstændige individer, der forstår ting forskelligt. Netop derfor er det et billede, der hele tiden udvikler sig – og som du kun kan finjustere ved løbende at følge dine medarbejdere i praksis.
Tag kurset ‘Sådan leder du på kvalitet’ med Mie Heinfelt – og bliv klædt med værdifuld viden og værktøjer til at definere, måle, lede på – og skabe resultater gennem kvalitet.
Som studerende får du nemlig ikke alene viden om, hvad der rører sig indenfor kunstig intelligens, du bliver også klædt solidt på med værktøjer, du kan anvende til at løse konkrete udfordringer i praksis.
Det kan Martin Kaltoft – selvstændig it-udvikler og studerende på faget – skrive under på. For ham har Anvendelse af kunstig intelligens været en katalysator for udviklingen af et innovativt AI-værktøj, der løser en stor udfordring for en af hans kunder.
Læs Martins historie her 👇
Da den selvstændige it-udvikler Martin Kaltoft besluttede sig for at tage faget Anvendelse af Kunstig Intelligens som led i sin SmartLearning-uddannelse AU i IT, var det ikke kun med ambitionen om at tilegne sig flere ECTS-point, men også med et ønske om at udforske AI’s potentiale i praksis.
"Jeg har været fascineret af kunstig intelligens, siden teknologien begyndte at tage form – især områderne store sprogmodeller og billedredigering. Teknologien er i hastig fremgang, hvor der sker stor udvikling på kort tid – og der er stor interesse for den i branchen,” forklarer Martin Kaltoft.
Allerede tidligt på faget blev det tydeligt for Martin Kaltoft, at han kunne anvende sin nye viden på reelle udfordringer. Det inspirerede ham til at tage fat i en konkret udfordring hos en af sine egne kunder – og bruge den som case i den afsluttende opgave på faget.
"Jeg arbejder i min egen enkeltmandsvirksomhed – og en af mine kunder, en hotelkæde, havde en udfordring. Kædens kundeservicepersonale skal, når tiden tillader det, gennemgå gæsternes anmeldelser og kategorisere dem. Men der er stort set aldrig tid nok til opgaven, og de oplysninger, virksomheden har, er derfor ofte forældede," forklarer han.
Denne erkendelse blev springbrættet til en innovativ løsning, der blev omdrejningspunktet for opgaven. Med afsæt i en sprogmodel udviklede han et værktøj, der kunne automatisere kategoriseringen af anmeldelserne. "Løsningen tager hver enkelt anmeldelse og får en sprogmodel til at analysere, hvilke emner anmeldelsen dækker, og om de bliver omtalt positivt, negativt eller neutralt," fortæller han.
Resultatet er en dynamisk database, der gør det muligt at udføre detaljerede søgninger på tværs af emner og tidsperioder. Hotelkæden kan dermed få en langt bedre indsigt i deres kunders oplevelser og meninger – noget, der kan have stor værdi i en konkurrencepræget branche som hotelverdenen.
Indtil videre er værktøjet kun udviklet som en del af Martin Kaltofts afsluttende opgave på faget, men hans kunde har udtrykt interesse for resultaterne. Det er derfor ikke utænkeligt, at løsningen på sigt bliver implementeret i virksomheden.
For Martin Kaltoft selv har faget og den praktiske anvendelse af AI haft stor betydning.
"Den tid, jeg har brugt på at løse en udfordring, der var relevant for mig, har givet mig mest. Jeg har arbejdet på et reelt problem på faget og fundet en brugbar løsning ved anvendelse af kunstig intelligens," siger han.
Med denne nyvundne viden og erfaring står han i dag stærkere som selvstændig på markedet.
"Jeg arbejder i min egen virksomhed, så værdien af at tage dette fag er, at jeg nu bedre kan markedsføre mig selv," slutter han af.
Du kan starte på faget med det samme.
Vi har spurgt en af vores studerende, Louise Bertelsen, der til dagligt er afdelingsleder i studieadministrationen for EUD/EUX-uddannelserne hos Uddannelsescenter Holstebro.
Læs om Louises oplevelser her 👇
Flertallet af SmartLearnings studerende tager mere end ét fag hos os. Louise er en af dem. Hun har allerede faget 'Ledelse af digital transformation' på CV’et – og har fornyligt kastet sig ud i 'Teamledelse'. For selv om der er godt tryk på i jobbet som afdelingsleder, lykkes det hende at finde tiden og motivationen:
![]() |
“Jeg elsker at studere hos SmartLearning, fordi det giver mig den fleksibilitet, jeg har brug for i en travl hverdag som leder. Undervisningen er altid tilgængelig, og jeg kan tilgå materialet, når det passer ind i mine rytmer – tidligt om morgenen, sent om aftenen eller i en rolig stund på kontoret. Det giver mig en følelse af frihed og kontrol, som er afgørende for min motivation og læring”, fremhæver afdelingslederen fra Uddannelsescenter Holstebro. |
Hun sætter også stor pris på, at studierne hos SmartLearning rykker hende både fagligt og personligt – og beriger arbejdspladsen på flere måder:
“SmartLearning giver mig ikke bare teoretisk viden – det er direkte anvendeligt i min praksis. Hver gang jeg har afsluttet et modul eller en opgave, oplever jeg, at jeg har fået nye perspektiver på mit lederskab. Jeg kan bruge det i mine samtaler med medarbejdere, i teamudvikling, og i den måde jeg træffer beslutninger på. Det har gjort mig mere reflekteret, mere bevidst og mere modig i mit lederskab.
For min arbejdsplads betyder det, at jeg hele tiden udvikler mig – uden at skulle tages ud af drift. Jeg kan lære, mens jeg arbejder, og det gør læringen langt mere relevant og effektiv. Det er læring i øjenhøjde og i virkeligheden.”
For Louise har online-studierne hos SmartLearning gjort en stor forskel – og hun er ikke tvivl om, at andre kan hente inspiration i hendes oplevelser:
“Jeg anbefaler ofte SmartLearning til andre – netop fordi det er så fleksibelt, praksisnært og professionelt tilrettelagt. Det er ikke bare en uddannelse, det er en investering i både min personlige og faglige udvikling”.
Start med at udforske det store udvalg af fag.
SmartLearnings digitale læringskonsulenter er en uundværlig brik i udviklingen, produktionen og leverancen af de fag og uddannelser, du finder hos os. De opererer primært i kulissen, men bidrager i dén grad til at sikre dig og dine medstuderende den bedst mulige læringsoplevelse – uanset om du tager et enkelt fag eller en hel uddannelse online.
Hvordan gør de det? Og hvorfor er det relevant for dig?
Det har vi spurgt Siri og Sara om – to af SmartLearnings mest erfarne læringskonsulenter, der spiller en vigtig rolle i kvalitetssikringen af din studieoplevelse.
“Som læringskonsulenter er vi de studerendes blik på faget. Når vi bygger et fag og opretter det i vores online-univers, ser vi på det som en studerende, der skal ind og afkode det – og have en god oplevelse. Vi skal kunne forestille os at være en ny studerende, der skal i gang med et online-studie hos SmartLearning og søger svar på spørgsmål som: Hvordan finder jeg ud af, hvad jeg skal?, Hvordan får jeg fat i min underviser?, Hvor finder jeg svar fra min underviser? osv. På den måde er vi de studerendes garant for, at de får en god brugeroplevelse.
Vi giver også nye studerende en introduktion til undervisningsplatformen inden opstart af deres fag, så de er fortrolige med, hvordan de navigerer rundt, inden studiet starter. Og driller teknikken undervejs, er vi altid klar til at hjælpe dem.
Det er også vores opgave at sikre en ensartet kvalitet og oplevelse på tværs af fagene, så du som studerende ikke skal ind og knække en ny kode, hver gang du starter på et nyt fag. Det giver en tryghed, at opbygningen er genkendelig – og at måden, du kommunikerer med underviseren på, er den samme fra fag til fag.”
“Når vi håndplukker nye undervisere til et fag, er det vigtigste kriterium, at deres faglighed er i orden – og at de har praktisk erfaring på det område, de skal undervise i. Det er et ‘must’, da du som studerende skal kunne bruge din nye viden i praksis. Men ikke alle undervisere har erfaring med online-undervisning, der på flere punkter er anderledes end fysisk undervisning.
SmartLearnings læringskonsulenter har viden om læring og didaktik – og ikke mindst solid erfaring med at udvikle effektive online-forløb. Vi er undervisernes sparringspartner og spiller dem gode, så de kan ‘shine’ online. Det gør vi bl.a. ved at guide nye undervisere gennem et nøje tilrettelagt onboarding-forløb, der sikrer, at de får 100 % greb om, hvordan de engagerer og motiverer dig og dine medstuderende, så I får den bedst mulige læringsoplevelse.
Det er også vores opgave at holde underviserne opdateret på, hvordan de kan understøtte deres fag og undervisning med kunstig intelligens. SmartLearning er en af undervisningssektorens spydspidser inden for udforskning af og anvendelse af kunstig intelligens. Den viden skal naturligvis ud og leve på vores fag, når det giver mening.”
“Som læringskonsulenter er en af vores vigtigste opgaver at sikre, at alle fag til hver en tid opfylder studieordningens retningslinjer, giver den bedst mulige læringsoplevelse online – og er i tråd med SmartLearnings 7 undervisningsprincipper. Derfor er vi både inde over den løbende udvikling af vores eksisterende udbud og udvikling af helt nye fag.
Når vi udvikler nye fag fra grunden, starter vi altid med at sikre de overordnede rammer og få fundamentet på plads sammen med underviseren og SmartLearnings koordinator på fagområdet. Vi ser på, hvilket fag det er, hvordan studieretningen ser ud, hvordan det specifikke fag taler ind i de andre fag på uddannelsen, hvilken litteratur der er relevant, osv.
Herefter starter processen med at få produceret det faglige indhold. Det er primært underviseren, der har den faglige viden og den praktiske erfaring fra erhvervslivet, som står for det. Vores bidrag går typisk på at rådgive omkring det didaktiske – og sikre, at de opgaver og øvrige læringsmaterialer, der bliver produceret, er noget de studerende kan bruge i praksis.
Når alt indhold er på plads, bliver det opsat på læringsplatformen og testet godt igennem, så vi er sikre på, at alt spiller, inden dørene bliver åbnet for dig og dine medstuderende.”
Du kender nu læringskonsulenternes 3 kvalitetsstempler, der er med til at sikre dig en læringsrejse af højeste kvalitet og værdifulde kompetencer, du kan tage med dig i din videre karriere – uanset hvilket SmartLearning-fag, du vælger.
Er du på udkig efter et fag eller en hel uddannelse med ECTS på akademi- eller diplomniveau? Eller vil du bare gerne styrke dine kompetencer med et kort kursus?
Hos SmartLearning er du garanteret fleksibel online undervisning, der passer ind i din hverdag – uanset om du går efter et helt studie eller vil dykke ned i et enkelt emne. Du bestemmer hvor, hvornår og hvordan du lærer bedst.
Er du på udkig efter viden og værktøjer, du kan bruge med det samme til at løse en konkret udfordring? Besøg SmartLearnings univers af korte værktøjsbaserede online-kurser inden for ledelse og IT.
Vores Akademiuddannelser er skræddersyet til travle voksne som dig, der vil udvide horisonten og styrke karrieren - uden at parkere de daglige arbejdsopgaver eller gå på kompromis med privatlivet.
Vores diplomuddannelse er for dig, der har styr på arbejdslivet og allerede har en kort videregående uddannelse, men som tørster efter mere – mere viden, mere karriere, mere personlig og faglig udvikling.
Korte kurser er vores univers af mikrokurser inden for ledelse og AI. Kurserne klæder dig på med værdifuld viden, værktøjer og konkrete færdigheder, du kan tage i brug med det samme. Et perfekt supplement til dig, der allerede er i gang med at videreuddanne dig - og er vild med lavpraktiske værktøjer, du kan bruge i dit job med det samme.
+45 3615 4519
Telefon åbningstider:
Mandag - torsdag kl. 9.00 - 15.00
Fredag kl. 9.00 - 13.00
Det er ikke altid lige let at finde vej i uddannelses-junglen. Hvilket niveau skal du starte på? Kan du få tilskud? Hvad kræver det egentlig at studere?
De fleste er faktisk i tvivl, når de starter på deres rejse med efteruddannelse. Derfor sidder vores studievejleder Liselotte klar til at hjælpe i din unikke situation – online, naturligvis!
Online undervisning er i rivende udvikling og findes efterhånden i mange former og farver. Hos SmartLearning har vi nørdet online læring længe inden det blev moderne. Faktisk har vi 30 års erfaring.
Er undervisningen så gammeldags og støvet, spørger du? Langt fra! Vi ELSKER at nørde læring, ny teknologi og tendenser. Ja faktisk ser vi os selv lidt som en frontrunner på det område. Vil du lære os bedre at kende? Så læs mere om os her.
„Vi værner om, at din uddannelse altid er så fleksibel, som overhovedet muligt. Det meste af din undervisning kan du tage præcis, når det passer dig. Men menneskelig kontakt kommer du ikke til at mangle (tværtimod): Du har altid en direkte linje til din underviser, som guider dig personligt gennem dit læringsforløb“
Kristina Bille Grill-Henriksen, Uddannelseschef