Og måske kan du få betalt via Omstillingsfonden. Tjek det ud her!
Tillykke med din eksamen!
Herligt at den er i hus, ikke? Har du mon overvejet, hvad du skal bruge den til?
Du har knoklet hårdt for din nye viden. Så husk at bruge den!
Skriv de allervigtigste pointer ned fra dit fag – og del det med dine kolleger. Eller endnu bedre: Invitér til en mini-workshop, hvor I sammen arbejder med, hvordan I kan bruge din nye viden til at løse afdelingens udfordringer.
Skriv din nye uddannelse og kompetencer ind i din profil. Du kan også udfordre dig selv – og skrive et opslag om din nye viden. Det kan virke skræmmende, men du vil opleve, at fællesskabet på LinkedIn er overraskende positivt og opbakkende. Tag gerne udgangspunkt i en konkret problemstilling, andre også oplever, frem for at skrive “Jeg har taget faget X …” Hvem ved – måske får du kontakt til en fremtidig samarbejdspartner, arbejdsgiver eller kollega.
Tænk over, hvordan din nye viden kan gøre dig i stand til at løse dine opgaver endnu bedre end før. Eller hvordan du kan varetage andre opgaver nu. Tal med din chef om dine ønsker, så I sammen kan udnytte dine nye kompetencer til fulde.
Og har du brug for at bygge videre på dem, så ved du, at du altid finder inspiration til dit næste karriereløft hos SmartLearning.
God fornøjelse med at bruge dine nye kompetencer!
Ikke mindst det område, der handler om, hvordan dine medarbejdere udviser kvalitet i praksis og i adfærd. Men er du opmærksom på de faldgruber, du skal styre udenom, når du vil sikre, at dine medarbejdere leverer den kvalitet, du forventer?
Ledelsesrådgiver Mie Heinfelt, der står bag kurset Sådan leder du på kvalitet, giver her sit bud på 5 faldgruber, du skal undgå, når du leder på kvalitet.
Både nye og erfarne ledere falder i dem. Gør du mon også?
Overlader du til dine medarbejdere selv at definere kvalitet? For så efterfølgende at irettesætte dem, hvis de udviser en adfærd, du ikke mener er kvalitet?
Så er du allerede røget i denne faldgrube!
Forhåbentlig er det ikke tilfældet. For det kan have disse kedelige konsekvenser, hvis du forventer, at dine medarbejdere kan læse dine tanker:
Og måske allerværst for dig …
Med andre ord … dine medarbejdere kan ikke læse dine tanker. Så sørg for at præcisere og dele dine forventninger til kvalitet, så de ved præcist, hvad de bliver målt på.
Du ved, hvad du vil have. Og du siger det egentlig også. Men i overordnede termer. Fordi du frygter, at dine medarbejdere vil opleve dig som banal og styrende, hvis du går i detaljer.
Men faren ved at tale i overordnede termer er, at det bliver for upræcist – og dermed uklart. Gå derfor gerne i detaljer og præcisér med eksempler, når du sætter ord på dine forventninger til kvalitet. Det giver dine medarbejdere klarhed – og en ramme, de kan slappe af i.
Som leder er du ansvarlig for at definere og sætte rammerne for den kvalitet, du ønsker, at dine medarbejdere udviser i praksis og adfærd. Men er din forståelse af kvalitet den endegyldige sandhed?
Næppe! Og det er en faldgrube at tro, det er. Det er trods alt dine medarbejdere, der ‘skaber’ kvaliteten gennem deres arbejde og adfærd. Vær derfor åben for at blive udfordret på din kvalitetsforståelse. Drøft den med dine medarbejdere – og inddrag dem løbende i udviklingen af den.
Det handler naturligvis om at finde en balance. Som leder er du trods alt den, der sætter retningen. Men er du fastlåst i dit syn på kvalitet uden at være lydhør overfor dine medarbejdere, som jo skal realisere den i praksis, risikerer du at distancere dig fra dem og underminere deres følgeskab.
Spørgsmålet er … hvordan inddrager du så dine medarbejdere i arbejdet med at definere kvalitet? Et oplagt sted at starte er at dykke ned i kurset Sådan leder du på kvalitet, der netop indeholder en guide til at skabe fælles kvalitetsforståelse sammen med dine medarbejdere.
Er du berøringsangst i forhold til at følge op på den kvalitet, du ser? Sorry, men det dur simpelthen ikke. Af flere årsager:
Hvis du er berøringsangst, overser du måske, at en medarbejder ikke leverer den kvalitet, du forventer, FØR du modtager en kundeklage eller på anden vis bliver konfronteret med konsekvenserne af din ‘uholdbare tilgang’.
Eller måske spotter du det, men tør ikke konfrontere medarbejderen direkte. Du forsøger i stedet at pakke tingene ind og overlade det til vedkommende selv at regne ud, at du er utilfreds. Det er IKKE måden at gøre det på. For som nævnt er dine medarbejdere ikke tankelæsere – og kan derfor næppe afkode, hvad der ligger bag din utilfredshed, før du siger det klart og tydeligt.
Det er en faldgrube at tro, at når først du har drøftet kvalitet med dine medarbejdere og meldt rammen ud, så bliver det automatisk ført ud i livet – og du behøver ikke at bruge mere tid på det.
For at lede på og sikre kvalitet er ikke (og må aldrig blive) en ‘set and forget’-diciplin. Du er nødt til at følge med i, hvordan dine medarbejdere udviser kvalitet i praksis og i adfærd. De er selvstændige individer, der forstår ting forskelligt. Netop derfor er det et billede, der hele tiden udvikler sig – og som du kun kan finjustere ved løbende at følge dine medarbejdere i praksis.
Tag kurset ‘Sådan leder du på kvalitet’ med Mie Heinfelt – og bliv klædt med værdifuld viden og værktøjer til at definere, måle, lede på – og skabe resultater gennem kvalitet.
Som studerende får du nemlig ikke alene viden om, hvad der rører sig indenfor kunstig intelligens, du bliver også klædt solidt på med værktøjer, du kan anvende til at løse konkrete udfordringer i praksis.
Det kan Martin Kaltoft – selvstændig it-udvikler og studerende på faget – skrive under på. For ham har Anvendelse af kunstig intelligens været en katalysator for udviklingen af et innovativt AI-værktøj, der løser en stor udfordring for en af hans kunder.
Læs Martins historie her 👇
Da den selvstændige it-udvikler Martin Kaltoft besluttede sig for at tage faget Anvendelse af Kunstig Intelligens som led i sin SmartLearning-uddannelse AU i IT, var det ikke kun med ambitionen om at tilegne sig flere ECTS-point, men også med et ønske om at udforske AI’s potentiale i praksis.
"Jeg har været fascineret af kunstig intelligens, siden teknologien begyndte at tage form – især områderne store sprogmodeller og billedredigering. Teknologien er i hastig fremgang, hvor der sker stor udvikling på kort tid – og der er stor interesse for den i branchen,” forklarer Martin Kaltoft.
Allerede tidligt på faget blev det tydeligt for Martin Kaltoft, at han kunne anvende sin nye viden på reelle udfordringer. Det inspirerede ham til at tage fat i en konkret udfordring hos en af sine egne kunder – og bruge den som case i den afsluttende opgave på faget.
"Jeg arbejder i min egen enkeltmandsvirksomhed – og en af mine kunder, en hotelkæde, havde en udfordring. Kædens kundeservicepersonale skal, når tiden tillader det, gennemgå gæsternes anmeldelser og kategorisere dem. Men der er stort set aldrig tid nok til opgaven, og de oplysninger, virksomheden har, er derfor ofte forældede," forklarer han.
Denne erkendelse blev springbrættet til en innovativ løsning, der blev omdrejningspunktet for opgaven. Med afsæt i en sprogmodel udviklede han et værktøj, der kunne automatisere kategoriseringen af anmeldelserne. "Løsningen tager hver enkelt anmeldelse og får en sprogmodel til at analysere, hvilke emner anmeldelsen dækker, og om de bliver omtalt positivt, negativt eller neutralt," fortæller han.
Resultatet er en dynamisk database, der gør det muligt at udføre detaljerede søgninger på tværs af emner og tidsperioder. Hotelkæden kan dermed få en langt bedre indsigt i deres kunders oplevelser og meninger – noget, der kan have stor værdi i en konkurrencepræget branche som hotelverdenen.
Indtil videre er værktøjet kun udviklet som en del af Martin Kaltofts afsluttende opgave på faget, men hans kunde har udtrykt interesse for resultaterne. Det er derfor ikke utænkeligt, at løsningen på sigt bliver implementeret i virksomheden.
For Martin Kaltoft selv har faget og den praktiske anvendelse af AI haft stor betydning.
"Den tid, jeg har brugt på at løse en udfordring, der var relevant for mig, har givet mig mest. Jeg har arbejdet på et reelt problem på faget og fundet en brugbar løsning ved anvendelse af kunstig intelligens," siger han.
Med denne nyvundne viden og erfaring står han i dag stærkere som selvstændig på markedet.
"Jeg arbejder i min egen virksomhed, så værdien af at tage dette fag er, at jeg nu bedre kan markedsføre mig selv," slutter han af.
Du kan starte på faget med det samme.
Vi har spurgt en af vores studerende, Louise Bertelsen, der til dagligt er afdelingsleder i studieadministrationen for EUD/EUX-uddannelserne hos Uddannelsescenter Holstebro.
Læs om Louises oplevelser her 👇
Flertallet af SmartLearnings studerende tager mere end ét fag hos os. Louise er en af dem. Hun har allerede faget 'Ledelse af digital transformation' på CV’et – og har fornyligt kastet sig ud i 'Teamledelse'. For selv om der er godt tryk på i jobbet som afdelingsleder, lykkes det hende at finde tiden og motivationen:
![]() |
“Jeg elsker at studere hos SmartLearning, fordi det giver mig den fleksibilitet, jeg har brug for i en travl hverdag som leder. Undervisningen er altid tilgængelig, og jeg kan tilgå materialet, når det passer ind i mine rytmer – tidligt om morgenen, sent om aftenen eller i en rolig stund på kontoret. Det giver mig en følelse af frihed og kontrol, som er afgørende for min motivation og læring”, fremhæver afdelingslederen fra Uddannelsescenter Holstebro. |
Hun sætter også stor pris på, at studierne hos SmartLearning rykker hende både fagligt og personligt – og beriger arbejdspladsen på flere måder:
“SmartLearning giver mig ikke bare teoretisk viden – det er direkte anvendeligt i min praksis. Hver gang jeg har afsluttet et modul eller en opgave, oplever jeg, at jeg har fået nye perspektiver på mit lederskab. Jeg kan bruge det i mine samtaler med medarbejdere, i teamudvikling, og i den måde jeg træffer beslutninger på. Det har gjort mig mere reflekteret, mere bevidst og mere modig i mit lederskab.
For min arbejdsplads betyder det, at jeg hele tiden udvikler mig – uden at skulle tages ud af drift. Jeg kan lære, mens jeg arbejder, og det gør læringen langt mere relevant og effektiv. Det er læring i øjenhøjde og i virkeligheden.”
For Louise har online-studierne hos SmartLearning gjort en stor forskel – og hun er ikke tvivl om, at andre kan hente inspiration i hendes oplevelser:
“Jeg anbefaler ofte SmartLearning til andre – netop fordi det er så fleksibelt, praksisnært og professionelt tilrettelagt. Det er ikke bare en uddannelse, det er en investering i både min personlige og faglige udvikling”.
Start med at udforske det store udvalg af fag.
Er du på udkig efter et fag eller en hel uddannelse med ECTS på akademi- eller diplomniveau? Eller vil du bare gerne styrke dine kompetencer med et kort kursus?
Hos SmartLearning er du garanteret fleksibel online undervisning, der passer ind i din hverdag – uanset om du går efter et helt studie eller vil dykke ned i et enkelt emne. Du bestemmer hvor, hvornår og hvordan du lærer bedst.
Er du på udkig efter viden og værktøjer, du kan bruge med det samme til at løse en konkret udfordring? Besøg SmartLearnings univers af korte værktøjsbaserede online-kurser inden for ledelse og IT.
Vores Akademiuddannelser er skræddersyet til travle voksne som dig, der vil udvide horisonten og styrke karrieren - uden at parkere de daglige arbejdsopgaver eller gå på kompromis med privatlivet.
Vores diplomuddannelse er for dig, der har styr på arbejdslivet og allerede har en kort videregående uddannelse, men som tørster efter mere – mere viden, mere karriere, mere personlig og faglig udvikling.
Korte kurser er vores univers af mikrokurser inden for ledelse og AI. Kurserne klæder dig på med værdifuld viden, værktøjer og konkrete færdigheder, du kan tage i brug med det samme. Et perfekt supplement til dig, der allerede er i gang med at videreuddanne dig - og er vild med lavpraktiske værktøjer, du kan bruge i dit job med det samme.
+45 3615 4519
Telefon åbningstider:
Mandag - torsdag kl. 9.00 - 15.00
Fredag kl. 9.00 - 13.00
Det er ikke altid lige let at finde vej i uddannelses-junglen. Hvilket niveau skal du starte på? Kan du få tilskud? Hvad kræver det egentlig at studere?
De fleste er faktisk i tvivl, når de starter på deres rejse med efteruddannelse. Derfor sidder vores studievejleder Liselotte klar til at hjælpe i din unikke situation – online, naturligvis!
Online undervisning er i rivende udvikling og findes efterhånden i mange former og farver. Hos SmartLearning har vi nørdet online læring længe inden det blev moderne. Faktisk har vi 30 års erfaring.
Er undervisningen så gammeldags og støvet, spørger du? Langt fra! Vi ELSKER at nørde læring, ny teknologi og tendenser. Ja faktisk ser vi os selv lidt som en frontrunner på det område. Vil du lære os bedre at kende? Så læs mere om os her.
„Vi værner om, at din uddannelse altid er så fleksibel, som overhovedet muligt. Det meste af din undervisning kan du tage præcis, når det passer dig. Men menneskelig kontakt kommer du ikke til at mangle (tværtimod): Du har altid en direkte linje til din underviser, som guider dig personligt gennem dit læringsforløb“
Kristina Bille Grill-Henriksen, Uddannelseschef