Handelsbetingelser SmartLearning
Har jeg fortrydelsesret? Hvornår skal jeg betale for kurset? Hvad sker der hvis mit fag ikke oprettes? Få svar på disse og mange flere spørgsmål i SmartLearnings Handelsbetingelser.
1. Køb af fag
1.1 Hvilke køb er omfattet af disse betingelser
Disse handelsbetingelser omhandler køb af både fag med ECTS og korte kurser uden ECTS udbudt af SmartLearning.
Fag med ECTS
Disse fag er længerevarende og tilrettelagt som en del af en videregående uddannelse. Der er krav om opfyldelse af adgangskrav, og fagene afsluttes med eksamen, der giver ECTS-point.
Korte kurser uden ECTS
Disse kurser er asynkrone online kurser uden adgangskrav eller eksamen. Kurserne giver ikke ECTS-point, men de tilbyder kompetenceudvikling og faglig opkvalificering.
1.2 Optagelse på et fag eller kort kursus
Gældende for fag med ECTS
Ansøgning om optagelse foretages ved at udfylde en ansøgningsformular på SmartLearnings hjemmeside. En forudsætning for optagelse er, at ansøger opfylder adgangskravene til den relevante uddannelse, som faget hører under. Når ansøger accepterer handelsbetingelserne, accepteres desuden, at dokumentation for opfyldelse af adgangskrav til uddannelsen skal fremsendes forud for opstartsdatoen på det fag, som ansøger har søgt om optagelse på, og at adgang til undervisning og eksamen mistes, hvis deltagergebyret ikke betales inden den angivne frist, jf. afsnit 3.
Gældende for Korte kurser uden ECTS
Køb af korte kurser sker ved at udfylde en købsformular på SmartLearnings hjemmeside. Der er ingen adgangskrav, og køberen får adgang til læringsmateriale efter betaling. Der kan gå op til et døgn fra købet er gennemført til der fremsendes login. Der er ingen eksamen, men ved afslutningen af kurset udstedes et certifikat.
1.3 Indgåelse af aftale
Gældende for fag med ECTS
Aftalen om køb indgås mellem SmartLearning og ansøger, der søger om optagelse på et fag, udbudt af SmartLearning. Aftalen er bindende fra ansøgningstidspunktet, men aftalen er dog fra SmartLearnings side betinget af, at kursisten opfylder adgangskravene, og at der er tilstrækkelige tilmeldinger til at faget oprettes.
Når ansøgningen om optagelse på et fag er behandlet af SmartLearning, og det er konstateret, at kursisten opfylder adgangskravene til uddannelsen, godkendes ansøgningen. Når SmartLearning godkender ansøgningen, hvilket kursisten modtager bekræftelse på via mail, er aftalen om køb bindende for begge parter, med mindre kursisten overholder reglerne for benyttelse af fortrydelsesretten, jf. afsnit 4. SmartLearning kan til enhver tid træde tilbage fra aftalen, hvis faget ikke oprettes, eller hvis faget aflyses, jf. afsnit 1.4.
Gældende for Korte kurser uden ECTS
Aftalen om køb indgås, når kursisten gennemfører købet af kurset. Kurset er bindende fra købstidspunktet og betales straks efter tilmelding.
1.4 Oprettelse / aflysning af fag eller korte kurser
Gældende for fag med ECTS
Alle fags oprettelse afhænger af antallet af optagne studerende på faget. Når kursisten er optaget, vil vedkommende forud for opstartsdatoen for faget modtage information om, at faget starter planmæssigt. Hvis faget ikke oprettes, eller hvis det efterfølgende aflyses, oplyses dette via mail eller telefon.
Kursisten kan ikke gøre nogen form for krav gældende mod SmartLearning i det tilfælde, hvor et fag ikke oprettes eller må aflyses, bortset fra krav om tilbagebetaling jf. afsnit 4.1.2.
Gældende for Korte kurser uden ECTS
Adgang til kurserne sker automatisk, og er tilgængelige for kursisten i 90 dage. Der kan gå op til et døgn fra købet er gennemført til der fremsendes login. Disse kurser aflyses ikke, da de afvikles uafhængigt af antal kursister.
1.5 Varighed og undervisningsform
Gældende for fag med ECTS
Den pædagogiske tilrettelæggelse af undervisningen kan variere, men den samlede tid til digitale aktiviteter, online møder, læsning, forberedelse og eksamensforberedelse er den samme uanset den pædagogiske tilrettelæggelse.
SmartLearning forbeholder sig retten til at ændre i tilrettelæggelsen på det fag, der indgås aftale om, ved force majeure-lignende forhold.
Gældende for Korte kurser uden ECTS
Kursernes varighed er estimater, som er angivet på SmartLearnings hjemmeside. Den enkelte kursists egen gennemførselstid kan variere, fx alt efter hvor lang tid kursisten bruger på at løse opgaver og øvelser i kurset.
2. Levering
Gældende for fag med ECTS
SmartLearning betragter levering af online ydelsen som påbegyndt og varen taget i brug ved opstartsdatoen for faget. Efter forbrugeraftaleloven betegnes online uddannelse som et digitalt produkt.
Gældende for Korte kurser uden ECTS
Levering af korte kurser betragtes som påbegyndt, når kursisten modtager loginoplysninger. Efter forbrugeraftaleloven betegnes online uddannelse som et digitalt produkt.
3. Betaling
3.1 Privatpersoner
Gældende for fag med ECTS
Betaling foretages for privatpersoners vedkommende som kortbetaling. Beløbet reserveres på betalingskortet og trækkes på fagets opstartsdato, dog først når SmartLearning har godkendt ansøgningen, jf. afsnit 1.3.
Når beløbet reserveres på betalingskortet, sendes en ordrebekræftelse via mail til kursisten, og der sendes en kvittering, når beløbet trækkes på betalingskortet.
Gældende for Korte kurser uden ECTS
Betaling foretages som kortbetaling. Kursisten udfylder købsformularen, hvorefter der sendes en faktura, når betalingen er gennemført.
3.2 Firmaer
Gældende for fag med ECTS
Ved firmabetaling vælges betaling enten via kort, faktura eller EAN-faktura.
Ved kortbetaling reserveres beløbet på betalingskortet og trækkes på fagets opstartsdato, dog først når SmartLearning har godkendt ansøgningen om optagelse på faget, jf. afsnit 1.3.
Når beløbet reserveres på betalingskortet, sendes en ordrebekræftelse via mail til kursisten, og der sendes en kvittering, når beløbet trækkes på betalingskortet.
Ved udstedelse af faktura / EAN-faktura, sendes denne direkte til firmaet tidligst ved fagets oprettelse, dog først når SmartLearning har godkendt ansøgningen om optagelse på faget, jf. afsnit 1.3. Hvis betalingsfristen overskrides, sendes rykker til firmaet. Betales første rykker ikke, sendes anden rykker med advarsel om overdragelse af fordringen til inkasso hos IC SKAT. Betales denne heller ikke, frameldes kursisten, men fordringen bibeholdes.
Kursisten vil ikke have mulighed for at deltage i undervisningen eller gå til eksamen i faget. Betaling opkræves uanset studieaktivitet.
Betalingsfrist er altid som angivet på faktura. Vi kan ikke imødekomme virksomheders særlige leverandørbetingelser.
Hvis det er forventet at en virksomhed ikke kan betale indenfor fristen på typisk 14 dage, anbefales at kursisten selv betaler og efterfølgende får refunderet i virksomheden.
Ved tilmelding efter tilmeldingsfrist, skal der forventes forkortet betalingsfrist.
Hvis firmaet ikke har mulighed for at betale via netbank, kan pengene overføres til:
Bankoverførsel til Danske Bank
Reg.nr: 0216 Konto nr: 4069150950
Angiv fakturanummer eller debitornummer sammen med indbetaling. Der må ikke indbetales før faktura er modtaget.
Bankoverførsel fra udenlandsk bankkonto:
IBAN: DK6702164069150950
Swift: DABADKKK
3.3 Jobcenter og a-kasse
Gældende for fag med ECTS
Fakturering til jobcentre og a-kasser sker kun efter forudgående aftale og med angivelse af kontaktperson. Vi henviser til Uddannelses- og Forskningsministeriets side med de relevante tilmeldingsblanketter og information om betalingsloven: Bekendtgørelse om betaling for visse uddannelsesaktiviteter på Uddannelses- og Forskningsministeriets område i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
3.4 Omstillingsfond
Gældende for fag med ECTS
Ved ansøgning om optagelse på et fag, hvor omstillingsfonden angives som betaler, vil SmartLearning opkræve deltagergebyeret direkte fra omstillingsfonden. Kursisten skal i forbindelse med sin ansøgning erklære på tro og love, at vedkommende er berettiget til at modtage midler fra omstillingsfonden til betaling af faget.
Ved delvis dækning af deltagergebyr via omstillingsfond, skal restbetaling betales rettidigt. Hvis restbeløb ikke betales rettidigt, forfalder kursets fulde deltagergebyr til betaling, dvs. midler fra Omstillingsfond bortfalder.
I tilfælde af, at kursisten overskrider sin årlige kvote ved ansøgning, påhviler det kursisten at betale differencen. Betaling af difference foretages som kortbetaling. Beløbet reserveres på betalingskortet og trækkes ved fagets opstartsdato, dog først når SmartLearning har godkendt ansøgningen om optagelse på faget, jf. afsnit 1.3.
Når beløbet reserveres på betalingskortet, sendes en ordrebekræftelse via mail til kursisten, og der sendes en kvittering, når beløbet trækkes på betalingskortet.
Det påhviler kursisten at betale eventuelle omkostninger i tilfælde af, at SmartLearning bliver bekendt med, at de oplysninger, kursisten har erklæret på tro og love, er ukorrekte. I tilfælde af, at kursisten har erklæret ukorrekte oplysninger på tro og love, kan kursisten blive retsforfulgt for dokumentfalsk.
4. Fortrydelsesret
Gældende for fag med ECTS
På fag med ECTS accepterer vi fortrydelse indtil 7 dage efter levering.
4.1 Forbrugere (privatbetaling)
Det følger af lov om forbrugeraftaler, at en kursist har 14 dages fortrydelsesret fra det tidspunkt, hvor SmartLearning har godkendt tilmeldingen, og en bindende aftale er indgået. Fra det tidspunkt, hvor levering af ydelsen er påbegyndt, og varen er taget i brug, jf. afsnit 2, bortfalder den studerendes fortrydelsesret, dog jf. afsnit 4.3.
4.1.1 Benyttelse af fortrydelsesretten
For at udøve fortrydelsesretten skal kursisten meddele SmartLearning sin beslutning om at fortryde aftalen om køb klart og utvetydigt via mail til
Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis meddelelsen om udøvelse af fortrydelsesretten er sendt på ovenstående mail, inden fortrydelsesfristen er overskredet.
For at udøve fortrydelsesretten skal kursisten oplyse tilmeldings-ID, hvilket fremgår af mail med bekræftelse på tilmelding.
4.1.2 Følger af fortrydelse og tilbagebetaling af købsbeløbet
Hvis kursisten udøver sin fortrydelsesret rettidigt, refunderes alle modtagne betalinger uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra den dato, hvor meddelelse om beslutning om fortrydelse er modtaget.
Ved brug af midler fra omstillingsfonden eller andre kompetencefonde refunderes udelukkende eventuel indbetalt difference.
Tilbagebetaling sker med samme betalingsmiddel som ved den oprindelige transaktion, medmindre kursisten udtrykkeligt har indvilget i andet. Under alle omstændigheder pålægges kursisten ikke yderligere gebyrer som følge af tilbagebetalingen.
4.2 Firmabetaling
Gældende for fag med ECTS
Framelding med fuld refusion af evt. foretaget betaling kan foretages frem til, at kursisten tager varen i brug, jf. afsnit 2. Framelding efter dette tidspunkt medfører fuld betaling af faget.
Firmabetaling er ikke omfattet af forbrugeraftaleloven, men betegnes som et erhvervsforhold.
4.3 Tab af fortrydelsesret
Når kursisten har haft mulighed for at tage varen i brug, bortfalder fortrydelsesretten, da ydelsen betragtes som leveret (jf. afsnit 2).
På fag med ECTS accepterer vi fortrydelse jf. afsnit 4.1 indtil 7 dage efter opstartsdato.
Ved accept af handelsbetingelserne i forbindelse med køb af et fag eller et kort kursus hos SmartLearning, accepterer kursisten vilkårene for fortabelse af fortrydelsesret.
5. Priser
Prisen fremgår af omtalen af de enkelte fag og korte kurser på SmartLearnings hjemmeside.
Der skal ikke betales moms på de udbudte fag eller korte kurser.
SmartLearning forbeholder sig retten til at ændre gældende priser med et forudgående skriftligt varsel til kursisten.
En eventuel prisændring vil altid efterfølges af en periode med fortrydelsesret (fortrydelsesret frem til opstartsdato).
6. Persondatapolitik
For at du kan indgå aftale med SmartLearning, er det nødvendigt, at vi behandler en række oplysninger om dig.
Du kan finde Cphbusiness’ persondatapolitik her.
Ovenstående persondatapolitik gælder for Cphbusiness, som SmartLearning er en del af, dog anvender SmartLearning enkelte egne systemer heriblandt studie.smartlearning.dk, hvorfor det er relevant at orientere sig i SmartLearnings cookiepolitik.
Specifikt for SmartLearning er gældende, at der udsendes notifikationer indeholdende dialoger fra læringsplatformen studie.smartlearning.dk til den studerendes private mail.
7. Klageadgang
Hvis du som kursist hos SmartLearning oplever, at du er blevet uretfærdigt behandlet, har du mulighed for at klage. For at SmartLearning kan behandle din klage, er det nødvendigt, at du beskriver meget præcist, hvad du ønsker at klage over. Du kan f.eks. klage over eksamen, undervisning, forløb eller projektvejledning.
En klage kan kun omhandle ét emne. Ønsker du at klage over flere emner, skal du indsende flere forskellige klager.
Alle klager skal være begrundede.
- Klager vedr. eksamen sendes til
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. jvf. kap. 11 i Eksamensbekendtgørelsen - Klager vedr. undervisning skal indsendes til
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. - Klager vedr. SmartLearning generelt skal sendes til
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
8. Kontaktoplysning
Ved spørgsmål til køb, kontakt