Kommunikation i praksis: Sig farvel til konflikter og goddag til konstruktive dialoger
Mennesker er sociale og kan løse fantastiske opgaver sammen, når vi forstår hinanden. Modsat kan vi havne i forfærdelige konflikter og slagsmål, når vi ikke forstår hinanden.
Kommunikation i praksis giver dig viden og værktøjer, så du og dine omgivelser oftere løser opgaver end skaber konflikter.
Du bliver klar over, at det er modtagerens indstilling og viden og forventninger, som betyder mest. Du vil opleve, at din personlige kommunikation er farvet af dit syn på andre mennesker, og at din erkendelse af din egen kommunikation åbner nye døre og nye muligheder.
Når kommunikationen og forståelsen mellem mennesker går galt, er der 3 årsager
- Jeg forstår dig ikke
- Jeg er ikke enig
- Jeg stoler ikke på dig
Når du bliver bedre til kommunikation i praksis vil du opleve, at kommunikation foregår i en sammenhæng med tid og sted, og at alle parter må have nogenlunde samme opfattelse af de rammer. Det er fx derfor, man altid indleder møder med en dagsorden, så mødedeltagerne har et fælles billede af rammerne.
Din virksomhed kommunikerer også, og derfor lærer du også at planlægge og bruge de rigtige værktøjer til at nå de mål, som I har sat.
Vi mennesker kommunikerer oftest, fordi vi vil opnå ”noget”. Enten vil vi fastholde holdninger og adfærd eller vi vil forandre. Begge dele kræver en indsats, og du bliver meget bedre til begge dele, når du sat dig ind i kommunikationens vilkår, muligheder og begrænsninger.