Introduktion
På faget Sociale medier vil du opleve en vekselvirkning mellem debat, læsning og opgaver, så du efterfølgende kan tage del i udviklingen og den praktiske implementering af den sociale medie strategi.
Samtidig lærer du hvordan du bruger en social medieplatform til salg og kundeservice, og om social media markedsføring.
På faget arbejdes bl.a. med
- teorier og metoder bag sociale medier, deres kvaliteter, egenskaber og hvem deres brugere er
- udvikling af kommunikationsplatforme og opbygning af en social mediestrategi
- brugernes behov og adfærd, så du selvstændigt kan planlægge og udføre kommunikation og brugerinvolvering i forskellige sociale medier
- opbygningen af et online community, herunder udviklingen af brugerinvolvering, f.eks. via virale virkemidler og dialog
Relevans
Faget er relevant for dig, der gennem indsigt i kundernes medieforbrug og -adfærd, gerne vil tage del i virksomhedens sociale mediestrategi, samt kunne kommunikere professionelt på virksomhedens digitale platforme.
Udbytte
Faget giver dig kompetencerne til at
- vurdere relevansen af sociale medier i forskellige situationer og formulere kritiske succesfaktorer for tilstedeværelsen i sociale medier
- udvikle og håndtere virksomhedens kommunikation via de sociale medier, herunder at vurdere hvor i det sociale medielandskab virksomheden møder målgruppen gennem sociale medier
- skabe dialog og engagement via forskellige typer sociale medier, og efterfølgende at overvåge udviklingen, samt løbende vurdere og optimere udbyttet af virksomhedens tilstedeværelse på disse medier. I den forbindelse får du en grundlæggende forståelse for krisehåndtering
Praktisk
- fag på det merkantile område / valgfag på akademiuddannelsen (AU) i Kommunikation og formidling, samt på en vilkårlig AU
- Hvor meget tid skal jeg bruge på mit online fag?
- omfang: 10 ECTS-point
- mundtlig eksamen kombineret med en erhvervscase (intern censur)
- det kan være nyttigt først at tage Indledende studieforberedelse, studieteknik og projektskrivning
- studieordning, AU i Kommunikation og formidling (pdf)
- bogliste
- Faget foregår 100% online - Hvad kan jeg forvente, når jeg studerer hos SmartLearning?
Sociale medier er tilrettelagt så fleksibelt at du kan planlægge forløbet efter dine arbejdsmæssige og private forhold. Faget tager udgangspunkt i dine problemstillinger og erfaringer, så du straks kan bruge din nye viden i dit professionelle virke.