Nyhed hos Smartlearning: personaliseret læringsforløb
Har du tænkt over, at måden, du bliver undervist på, næsten ikke har forandret sig i 1000 år? Setuppet er det samme: Én underviser der underviser alle studerende i det samme. Alle går igennem det samme pensum, de samme øvelser og den samme eksamen. Studerende gennemgår den samme lineære vej hen til læringsmålet.
Forstil dig at du kunne gå din egen vej baseret på lige netop dit niveau. En personaliseret læringssti som måske er mere zigzag end lineær, men fører dig til det præcis samme mål måske hurtigere og måske med et større læringsudbytte. Det er det personaliseret læring handler om, og du kan prøve det på egen læring, når du læser Erhvervsøkonomi hos SmartLearning.
Systemet træner dine færdigheder
Erhvervsøkonomi er et færdighedsfag, hvor du som studerende skal have nogle bestemte færdigheder, du skal kunne løse opgaver, og du skal tilegne dig en matematisk forståelse. Færdigheder som skal trænes. Derfor har vores underviser, Christian Ifversen været med til at udvikle et helt nyt læringssystem, der tager udgangspunkt i dit læringsniveau. Systemet er et supplement og et tilbud til det normale læringsforløb i Erhvervsøkonomi, men det har allerede vist sig at have et stort potentiale:
”De studerende er meget begejstrede, og de ser det som et rigtig godt supplement. De fremhæver særligt, at systemet bliver ved med at stille dem nye opgaver og bliver ved med at tage dem tilbage til det, der er svært. De kan altså ikke slippe det, hvis de kun har forstået det halvt”
At de skal forstå det helt for at rykke videre i læringsforløbet, er helt afgørende, når det gælder færdigheder, det handler om at træning, og det gør systemet med dig.
Personaliseret læring kort fortalt
Når du starter, får du et spørgsmål, alt efter dit svar bliver du sendt videre i systemet. Der er to dele i bevarelsen 1: Det faglige spørgsmål som kan være alt fra multiple choice til figurer, der skal placeres korrekt og 2: Din egen vurdering af,om du var i stand til at svare på spørgsmålet, så på en 4 point skala svarer du på, hvor vidt du selv tror, at dit svar er korrekt:
”Systemet får indsigt i bevidst og ubevidst kompetence, altså i hvor høj grad er den studerende bevidst om sit eget niveau, og på baggrund af den information stilles der et nyt spørgsmål, eller der leveres en ny læringsressourcer, der forklarer det den studerende ikke forstod,” uddyber underviser på faget Christian Ifversen
One size fits none
Hele pointen med systemet er, at det tilpasser sig den studerendes niveau og behov for ekstra læringsmateriale. Det betyder, at man gør op med et 1000 år gammelt læringsparadigme, hvor alle gennemgår det samme materiale og øvelser for at nå det samme læringsmål:
”Fordi vi har undervist i en eller anden rækkefølge i mange år, så er det ikke ensbetydende med, at det er den rigtige rækkefølge. Vi har ikke prøvet 10-15 rækkefølger, men det her system det tester forskellige rækkefølger, og når det virker så forsætter det, og hvis det ikke virker for den studerende, så serveres det på en anden måde,” forklarer Christian Ifversen.
En ny og bedre læringsoplevelse for de studerende
Når du som studerende logger på systemet, er det en ny og anderledes læringsoplevelse. Systemet er langt mere interaktiv end den traditionelle læringsplatform. Du får en direkte respons, på det du svarer, og du bliver sendt videre til et nyt spørgsmål eller præsenteret for en ny læringsressource:
”Det her system bliver ved med at tage studerende tilbage til de emner, de ikke kan, så den bliver ved med at træne dem i de emnerne, der er svære, så den studerende bliver fastholdt i læringsoplevelsen, ” forklarer underviser Christian Ifversen.
En anden ting der også tilgodeses i systemet er, at du kan starte på et lille hjørne i toget på vej hjem fra arbejde. Lukke ned og hoppe af toget. Dagen efter når du logger på igen, så starter systemet præcis der, hvor du slap.
Lærebogen er død i den her sammenhæng
Glem alt om at sidde med en lærebog på 200 sider med øvelsesopgaver efter hvert kapitel:
”Lærebogen er død i den her sammenhæng, for den taler ikke tilbage til den studerende og den rådgiver ikke den studerende i, hvilken opgave skal du løse, eller hvis du ikke kan finde ud af det, så prøv det her,” forklarer Christian Ifversen.
Men selv om dele af lærebogen er erstattet af et interaktivt forløb, så er læreren ikke forsvundet og heller ikke det online læringsfælleskab, som du måske kender. Det personaliserede læringsforløb er et supplement til det allerede eksisterende forløb i Erhvervsøkonomi. Det betyder, at du stadig er en del af et online læringsfælleskab, dialogen og kan stille spørgsmål og få feedback fra din underviser. På sigt er håbet, at systemet kan erstatte nogle af færdighedsøvelserne, men det kommer aldrig til at kunne stå alene.
Det siger de studerende
Hos de studerende kan man kun spore tilfredse tilbagemeldinger. Alle de studerende der har deltaget, har givet positive tilbagemeldinger.
”De fremhæver særligt, at systemet bliver ved med at stille dem opgaver og bliver ved med at tage dem tilbage til det, der er svært. De kan altså ikke slippe det, hvis de kun har forstået det halvt,” siger Christian Ifversen.
Systemet bliver altså ved med at stille nye spørgsmål, der kredser om det samme emne eller leverer en ny læringsressource, hvor du kan træne dine færdigheder inden for emnet.
Skal udbredes til hele pensum og matematik forberedende kursus
I dag er det kun blevet udviklet til et hjørne af Erhvervsøkonomi nemlig emnet Investeringer, men vi allerede i gang med at tænke på næste skridt, som bliver at udbrede det til alle fire emner inden for erhvervsøkonomifagene samt at udvikle nogle matematik forberedende kurser. Så hold øje med vores fagside. Du kan desuden tilmelde dig Erhvervsøkonomi her.