Hos SmartLearning benytter vi cookies for at gøre din oplevelse af hjemmesiden bedre. Ved fortsat brug af hjemmesiden samtykker du til vores brug af cookies.   Læs mere     OK
Virtuel kommunikation - styrk ejerskab og engagement på distancen
smartlearning logo

At lede på distancen er efterhånden et vilkår for de fleste organisationer - private og offentlige, danske og internationale og uanset om du er leder, projektleder, specialist, underviser eller konsulent. Distanceledelse giver imidlertid nogle udfordringer - hvordan kan man eksempelvis skabe nære relationer på distancen? Eller sikre sammenhæng mellem lokale opgaver og virksomhedens globale strategi, så det giver mening for de involverede medarbejdere, som er spredt inden- eller udenfor landets grænser?

Introduktion 

Formålet med det her mikrolæringsforløb er, at give dig nogle værktøjer til hvordan du kan styrke dine ledelsesmæssige kompetencer og skabe nærvær, fællesskab og effektivitet for dit team eller projektgruppe, trods de fysiske afstande. Kompleksiteten stiger i den daglige kommunikation, når vi folder samarbejdet ud via IT-kanaler og ofte bliver konsekvensen den, at sammenhængs- og beslutningskraften udfordres og bliver mindre tydelig, hvilket kan resultere i manglende forståelse eller manglende følelse af ejerskab.

Undervejs i dette forløb vil du lære:

  • hvordan forskellen fra at kommunikere face to face til at kommunikere via IT-platforme påvirker din måde at lede på
  • hvordan det er muligt at styrke tillid og relationer gennem øget social opmærksomhed
  • hvordan du gennem en tydelig struktur og medieanvendelse kan opnå mere sammenhæng og engagement
  • hvordan du kan designe virtuelle møder, så du opnår mere interaktion, engagement og ejerskab.

Du vil desuden få metoder til nye måder at kommunikere på i din hverdag.

Relevans

Kurset er særligt relevant for dig som er leder, projektleder eller specialist med ledelsesansvar og som gerne vil blive bedre til at kommunikere over afstande via forskellige IT-platforme.

Udbytte

Forløbet vil give dig en introduktion til, hvordan du bliver bedre til at kommunikere virtuelt. Vi ser på hvilke faldgruber og potentiale denne form for kommunikation indeholder, og giver dig ny inspiration og viden til hvordan du ved hjælp af konkrete værktøjer kan styrke dig selv og dit teams kompetencer og effektivitet.

Praktisk

  • forventet tidsforbrug: 5 timer pr. uge henover 4 uger
  • hver uge afvikles der et webinar af 1 times varighed
  • der vil være læsestof, enkle opgaver og spørgsmål mellem webinarerne.
  • litteratur til kurset: Er der en leder til stede? – distanceledelse og virtuelt samarbejde, af Lars Pedersen.
  • adgangskrav: der er ingen, men vi forventer at du har erfaring med ledelse
  • du får et bevis for at gennemføre kurset, men kurset er uden ECTS point. Når faget afsluttet beder vi dig dog om at uploade en tekst, som kort beskriver dine indsatser, resultater samt din læring fra forløbet
  • kurset er 100% online

Tilbage

Konsulent

Lars Pedersen